Julkaistu 4.3.2021
Helmikuu oli paras kuukausi uusien tilausten osalta koronan alkamisen jälkeen
Katsa julkaisi edellisen Covid-19 -tilannepäivityksen 13.10.2020.
Kuvaaja. Katsan tilauskanta 31.3.2020-28.2.2021 näyttää koronan vaikutuksen olleen kovinta elokuussa 2020.
Edellisen Katsan koronatilannepäivityksen jälkeen on ehtinyt tapahtua monenlaista. Lokakuu 2020 oli hyvä myyntikuukausi ja saatujen tilausten määrä nousi merkittävästi, mikä näkyy myös yllä olevassa kuvaajassa. Viime vuoden loppua kohti toiveikkuus alkoi nostaa päätään eri teollisuuden aloilla ja sitä tuki myös ensimmäinen rokotehyväksyntä joulukuussa 2020.
Kuitenkin nopeasti vielä ennen joulua uutisiin tuli tietoja uusista virusmuunnoksista ja ainakin Euroopassa rokotusaikataulut muuttuivat arvioituja hitaammiksi. Ihmiset alkoivat käsittää, että tavalliset työntekijät eivät tulisi saamaan rokotetta ennen kesää 2021, mikä teollisuudessa pyyhki kalentereista mm. jo kertaalleen siirretyt SMM2020 -messut (Hampuri, helmikuu 2021), Intermat 2021 -messut (Pariisi, huhtikuu 2021) ja Nor-Shipping 2021 (Oslo, kesäkuu 2021).
Katsa avasi omat LinkedIn -yrityssivut joulukuussa markkinoinnin ja myynnin tueksi etenkin uusia asiakkaita varten. Koronan selvästi pitkittyessä aloimme myös hakea meidän tuotteille sopivia webinaareja uusien tuotteiden esittelyyn.
Tammikuun vähän vaisumman uusien tilausten määrän jälkeen Katsalla oli erittäin hyvä helmikuu. Laskutus helmikuussa oli parempi kuin vuotta aiemmin, saatujen tilausten määrä oli paras sitten koronan alkamisen ja tilauskanta on nyt lähes koronaa edeltäneellä tasolla.
Kokonaisliikevaihto tämän tilikauden aikana lokakuusta lähtien on nyt noin 10% parempi kuin syksyllä budjetoimme. Saatujen tilausten määrä oli helmikuussa +74% verrattuna vuotta aiempaan ja erityisesti uudet projektit vaihdeliiketoiminnan puolella näyttävät lupaavilta.
Katsalla me työskentelemme keväällä hyviksi havaittujen prosessien mukaisesti. Esimerkiksi aamuvuoron puoli tuntia aikaisempi aloitus fyysisen kontaktin välttämiseksi iltavuoron kanssa on yksi noista käytännöistä. Useat toimihenkilöt ovat jatkaneet kokonaan tai osittain etätyöskentelyä. Myynnin asiakaskeskustelut ovat siirtyneet hyvin paljon Skype- tai Teams-palavereiksi.
Muutama uusi asiakas on hyödyntänyt Katsan koronan aikaista kapasiteettia. Valmistaudumme parhaillaan yleiseen asiakastarpeen nousuun. Nyt kannattaa olla yhteydessä omaan katsalaiseen yhteyshenkilöön ja tarkistaa tämän hetken toimitusajat. Kannattaa muistaa, että Katsa on taloudellisesti vahva ja kiinnostunut tukemaan yritystänne sopimusvalmistajana ja ulkoistuskumppanina.
Kannustamme asiakkaitamme olemaan meihin yhteydessä, mikäli kohtaatte vaikeuksia hampaallisten komponenttien ja vaihteiden osalta missä päin tahansa. Olemme valmiita auttamaan. Huomioikaa myös valmistautuminen tulevaan kevääseen sekä kesään ja varautukaa tilaustarpeidenne sekä mahdollisten varastolisäystenne osalta omien asiakkaidenne palvelukykyyn.
Yhteydenotot toivomme osoitteeseen katsagears@katsa.fi tai oman katsalaisen yhteyshenkilönne kautta.